nuffnang ads

Friday 2 May 2014

Muslim Story: Asal Usul Angka/Number Yang Di Guna Sekarang

Aku rasa, mungkin ramai yang pernah dengar nama ilmuwan terkenal Al Khawarizmi. Ni lah nama ilmuwan Islam yang  terkenal dengan ilmu matematiknya dan kalau korang nak tau, Al Khawarizmilah sebenarnya yang mengevolusikan digit-digit yang kita guna sekarang. Bermula dari proses evolusi number dari tamandun hindu, kepada arab dan dari number arablah nilah Al-Khawarizmi mengevolisikan number atau digit 1,2,3,4,5,6,7,8,9 yang kita guna sekarang. Kalau korang perasan tak ada number kosong dekat digit tu dan kalau korang nak tahu sumbangan terbesar al khawarizmi adalah memperkenalkan angka kosong/sifar/zero/ 0 yang kita guna sekarang. Kalau tak mungkin orang barat  masih menggunakan tulisan roman yang macam ni (I,ii,iii,iv,iiv,v) stakat tu je yang aku ingat dan memang susah untuk ingat number roman ni sebab number roman ni berbeza-beza  sebab kalau ratus, lain caranya, kalau ribu lain pulak caranya.Tabik spring lah kat Al Khawarizmi.  Kalau korang ada masa pergi, muzium bank Negara dan korang boleh tengok sendiri macam mana proses evolisi dari number arab (yang masih di guna sekarang) kepada number yang seluruh dunia guna sekarang. Atau pun korang tengok vedio yang aku post ni. Mungkin agak panjang tapi aku rasa best sebab dia tunjuk sendiri macam mana nombor tu di evolusikan. Video ni pun aku ambik dari petikan ilmuwan islam yang pernah di tayang kan kat tv3 dulu kalau korang ingat. First time aku tengok video ni kat TV3 dulu, aku dah rasa menarik dan cool. Ok? Harap korang enjoi dan dapat tambah pengetahuan korang fasal benda ni. 



No comments:

Post a Comment