nuffnang ads

Tuesday 11 March 2014

Story Mory : Welcome To Bukit Larut, Taiping.


Selamat datang ke Taiping. Untuk sesiapa yang belum pernah datang ke Taiping, aku cadangkan korang patut datang sebab memang banyak benda yang boleh korang explore kat Taiping habaq hang. Kalau korang nak tahu dulu Taiping terkenal dengan perlombongan bijih timah dan banyak pedagang cina di hantar ke Taiping untuk meneroka hasil bumi dekat Taiping. Itu kisah lama, dan dah jadi sejarah pun.
For the first time aku post pasal pengalaman aku dekat Taiping, dan untuk lebih spesifik tempat yang aku maksudkan tu,ialah BUKIT LARUT, TAIPING. 



Memang excited kot. Tapi sebelum tu aku nak bagi tahu, korang ada dua choice sama ada nak naik ke puncak dengan cara mendaki atau naik lane rover (aku tak sure betul ke tak aku eje benda ni) yang di sediakan. Aku tak tahu pulak berapa harga tiket dia, tapi korang boleh berunding dekat bilik tiket yang terletak dekat dengan pintu masuk ke bukit larut tu. Untuk yang berhajat nak mendaki bukit, korang tak perlu risau tak ada charge di kenakan dekat korang. Korang boleh panjat secara berkumpulan atau seorang pun boleh. Tapi kalau seorang ikut jalan rayalah dan kalau tak nak ikut jalan raya waktu mendaki tu aku rasa korang perlu mintak orang yang pakar ikut, just in case kalau apa-apa jadi nanti. Apa yang penting persiapan mental dengan fizikal memang perlu untuk persediaan panjat bukit ni. Untuk sesiapa yang gemar aktiviti hiking, korang boleh masukkan bukit larut sebagai salah satu tempat yang korang kena pergi. Walaupun taiping sekarang dah jadi tempat industrytapi flora dan fauna dekat bukit larut sini masih terjaga. Macam-macam jenis pikok dari yang kecil sampai yang besar korang boleh jumpa. Pokok jati,nyatoh,pulai,rengan dan banyak lagi dan siap di lebelkan lagi nama-nama pokok ni.
 Selain tu kalau korang bernasib baik boleh jumpa dengan macam-macam jenis burung dekat sini. senang cakap kalau pasal keadaan kehijauan, flora dan fauna bukit larut ni memang tak kan mengecewakan korang yang datang.  Kalau korang masih ingat waktu belajar geografi tingkatan 3 dulu (kalau tak silaplah), bukit larut ni terkenal dengan tempat paling banyak menerima hujan di Malaysia. sebab tulah korang boleh tengok lagi air yang mengalir dari celah-celah akar pokok yang ada dekat lereng-lereng bukit tu. Ada juga air terjun dekat situ tapi tak boleh mandilah.
Bila sampai dekat puncak, secara automatic penat korang waktu mendaki tadi hilang di sebabkan korang boleh tengok pemandangan Bandar taiping dari atas puncak ni. Memang best memang menarik. Siap ada menara tinjau lagi dekat sini. Lanskip dekat atas puncak ni pun memang tak mengecewakan. Tapi apa yang tak bestnya, tempat ni macam kurang penyelenggaraan sejak beberapa tahun yang lepas. Yang tu yang agak mengecewakan sikit. Setakat yang aku dengar, katanya akan di buat kereta kebel untuk ke punjak bukit ni. Kalau ada memang best aku habaq hang. Aku harap ada pihak berwajib yang akan jalan kan balik operasi menyelenggara bukit larut ni balik. Sebab memang aku rasa bukit larut ni memang ada potensi untuk di jadikan tapak tarikan pelancung ke taiping ni.  Itu ajelah yang aku boleh kongsi. Harap post ni menarik untuk korang baca. Aku post sikit gambaq kat bukit larut untuk korang dan lagi  satu…MAI LA TAIPING…















No comments:

Post a Comment